Klik hier om de PDF versie van de Privacy verklaring de downloaden.
Welke gegevens worden verwerkt?
Dossier
Voor een goede behandeling is het noodzakelijk dat De Floreerpraktijk een cliëntendossier aanlegt. Dit is ook een wettelijke plicht opgelegd door de WGBO. Uw dossier bevat de persoonsgegevens die u aan de Floreerpraktijk hebt verstrekt, aantekeningen over uw gezondheidstoestand en gegevens over onderzoeken en behandelingen.
De gegevens in uw dossier zijn gebaseerd op de door u verstrekte informatie, tijdens een consult, (telefoon)gesprek, elektronisch (website/e-mail etc.) of anderszins, en de eigen observaties, waarnemingen en handelingen van de behandelaar. Ook worden in het dossier gegevens opgenomen die voor uw behandeling noodzakelijk zijn en die De Floreerpraktijk, na uw expliciete toestemming, heeft ontvangen van een andere zorgverlener, bijvoorbeeld uw huisarts.
Administratie en klantenbestand
Daarnaast voert de Floreerpraktijk een (financiële) administratie, waarin persoonsgegevens worden vastgelegd van haar klanten. Deze administratie bevat reguliere gegevens als uw naam, adres, contactgegevens en bankrekening, en informatie over de datum, tijdstip, duur en aard van uw consulten bij de Floreerpraktijk.
Website
Indien u informatie aanvraagt via de website van De Floreerpraktijk of anderszins informatie verstrekt via de website worden de gegevens die u daarbij verstrekt verwerkt ten behoeve van de behandeling van uw verzoek. Indien u in vervolg hierop een behandeling bij De Floreerpraktijk ondergaat kunnen deze gegevens onderdeel worden van uw dossier.
Doeleinden
De gegevens uit uw dossier worden gebruikt ten behoeve van de behandeling en de uitvoering van de behandelovereenkomst. In aanvulling daarop kunnen de gegevens uit het dossier ook voor de volgende doeleinden gebruikt worden:
- Om andere zorgverleners te informeren, bijvoorbeeld als de therapie is afgerond, of bij een verwijzing naar een andere behandelaar. Dit gebeurt alleen met uw expliciete toestemming.
- Voor het gebruik voor waarneming, tijdens mijn afwezigheid.
- Voor gebruik tijdens intercollegiale toetsing, mits de gegevens zijn geanonimiseerd.
De gegevens uit de administratie en klantenbestand kunnen worden gebruikt voor facturering en financiële administratie. De Floreerpraktijk kan voor facturering en/of haar financiële administratie gebruik maken van derden.
De gegevens uit het klantenbestand kunnen tevens worden gebruikt om u te informeren over activiteiten van de Floreerpraktijk of daarmee verband houdende zaken, indien u hiermee expliciet hebt ingestemd.
Als De Floreerpraktijk om een andere reden gebruik wil maken van uw gegevens, dan zal De Floreerpraktijk dat uitsluitend doen met uw expliciete toestemming.
Bescherming van uw gegevens
De Floreerpraktijk spant zich tot het uiterste in om uw privacy te waarborgen. Dit betekent onder meer dat
- De Floreerpraktijk zorgvuldig omgaat met uw persoonlijke en medische gegevens en deze uitsluitend gebruikt voor de uitvoering van de behandelovereenkomst en de overige in deze privacy verklaring benoemde doeleinden,
- De Floreerpraktijk ervoor zorgt dat uw gegevens – zowel uit het dossier als uit de administratie en het klantenbestand, steeds veilig worden opgeslagen zodat onbevoegden geen toegang hebben tot uw gegevens.
- uw behandelend therapeut (of, in voorkomende gevallen, diens waarnemer) als enige toegang heeft tot de gegevens in uw dossier. Op uw behandelend therapeut rust, op grond van wettelijke eisen en/of eisen van de beroepsvereniging een geheimhoudingsplicht (beroepsgeheim).
Bewaartermijn
De gegevens in het dossier blijven bewaard gedurende de wettelijk vereiste termijn (WGBO) van (thans) 20 jaar.
Gegevens uit de financiële administratie blijven bewaard gedurende de wettelijk vereiste termijn van (thans) 7 jaar. Gegevens uit het klantenbestand blijven bewaard tot 7 jaar na afloop van de behandelovereenkomst of – indien de gegevens met uw toestemming worden gebruikt om u te informeren over activiteiten van de Floreerpraktijk of daarmee verband houdende zaken, tot 1 jaar nadat u uw toestemming daartoe hebt ingetrokken.
Andere gegevens, bijvoorbeeld contactgegevens die via de website zijn verstrekt en die geen onderdeel zijn geworden van een dossier, worden gedurende maximaal 1 jaar bewaard.
Uw rechten tot inzage, correctie en verwijdering van uw persoonsgegevens
- Op uw verzoek zal De Floreerpraktijk u inzage geven in het dossier. Inzage blijft achterwege voor zover dat noodzakelijk is in het belang van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van een ander of voor zover dit op grond van geldende wet- of regelgeving niet is toegestaan.
- Op uw verzoek zal De Floreerpraktijk feitelijke gegevens uit uw dossier (zoals uw contact- of adresgegevens) corrigeren, voor zover zij de juistheid daarvan niet hoeft te betwijfelen.
- Op uw verzoek zal De Floreerpraktijk een door u afgegeven verklaring aan het dossier toevoegen.
- Op uw verzoek zal De Floreerpraktijk de gegevens uit uw dossier vernietigen, behoudens voor zover het verzoek gegevens betreft waarvan redelijkerwijs aannemelijk is dat de bewaring van aanmerkelijk belang is voor een ander, of voor zover dit op grond van geldende wet- of regelgeving niet is toegestaan. In al deze gevallen zal De Floreerpraktijk uw verzoek hiertoe toevoegen aan het dossier, zonder dat dit verwijderd of vernietigd kan worden.
Bovenstaande verzoeken kunnen schriftelijk (waaronder elektronisch) worden ingediend en binnen een redelijke termijn van maximaal 4 weken worden verwerkt.
Informatie of vragen
Voor nadere informatie of vragen met betrekking tot de verwerking van uw gegevens, of de uitoefening van uw bovengenoemde rechten, kunt u contact opnemen met De Floreerpraktijk per post (Kerkweg 34, 2641 GE Pijnacker) of e-mail (info@floreerpraktijk.nl).
Privacy verklaring De Floreerpraktijk 2024