Klik hier om de PDF versie van de Algemene voorwaarden te downloaden.
1. Inleiding / juridisch kader
- Vanaf het moment dat de cliënt een afspraak maakt met de Floreerpraktijk is er sprake van een behandelingsovereenkomst tussen De Floreerpraktijk en de cliënt. Daarmee zijn de bepalingen van Boek 7 titel 7 afdeling 5 van het BW (ook wel genoemd de WGBO: de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst) van toepassing op deze overeenkomst.
- Ook zijn de bepalingen van de Wet Kwaliteit, Klachten, Geschillen in de Zorg (WKKGZ) van toepassing, evenals de bepalingen uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
- De Floreerpraktijk is ook gebonden aan de meldcode huiselijk.
- In aanvulling op de wettelijke bepalingen zijn onderstaande algemene voorwaarden van toepassing op de behandelingsovereenkomst tussen de cliënt en de Floreerpraktijk.
- Afwijkingen van deze algemene voorwaarden gelden slechts tussen de cliënt en de Floreerpraktijk als zij schriftelijk zijn overeengekomen en de afwijking niet in het nadeel is van de cliënt.
2. Begrippen
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
- De Floreerpraktijk: de praktijk voor kinesiologie van Elise Spanbroek.
- Cliënt: de persoon aan wie door de Floreerpraktijk zorg verleend of advies gegeven wordt. De belangen van de cliënt kunnen worden behartigd door diens wettelijke vertegenwoordiger(s);
- Consult: de enkele afspraak tussen de Floreerpraktijk en de cliënt waarin zorg wordt verleend en/of advies wordt gegeven.
- Behandeling: het geheel van één of meer consulten ten aanzien van de door de cliënt aangedragen klachten met betrekking tot diens gezondheid.
- Zorg: het geheel van handelingen en/of gesprekken op basis van kinesiologie in relatie tot de door de cliënt aangedragen klachten met betrekking tot diens gezondheid.
- Advies: advies op het gebied van gezondheid, voeding dan wel beweging gebaseerd op de constateringen tijdens de behandeling en passend binnen de kinesiologie.
- Wettelijk vertegenwoordiger: de persoon of personen door wie de cliënt op grond van de wet bij het sluiten en uitvoeren van de behandelingsovereenkomst wordt vertegenwoordigd.
- Incident: een niet beoogde of onverwachte gebeurtenis die betrekking heeft op de kwaliteit van de zorg en heeft geleid of zou kunnen leiden tot schade bij de cliënt.
- Calamiteit: een niet-beoogde of onverwachte gebeurtenis, die betrekking heeft op de kwaliteit van de verleende zorg en die tot de dood van een cliënt of een ernstig schadelijk gevolg voor een cliënt heeft geleid.
- Website: de website van de Floreerpraktijk, floreerpraktijk.nl.
3. Informatie met betrekking tot de behandeling
De Floreerpraktijk licht de cliënt duidelijk en desgevraagd schriftelijk in over de werkwijze bij een consult en over de voorgestelde Ook wordt de cliënt op de hoogte gehouden van de bevindingen tijdens de behandeling en de redelijkerwijs te verwachten effecten van die behandeling. Deze informatie is begrijpelijk en passend bij de leeftijd en het bevattingsvermogen van de cliënt.
4. Werkwijze
- Elk consult van de Floreerpraktijk staat op zich, waarbij de mogelijkheid bestaat om na afloop van een consult een vervolg af te spreken. De Floreerpraktijk kan in samenspraak met de cliënt ook een behandelplan opstellen voor een aantal consulten. Dit plan kan worden bijgesteld op basis van voortschrijdend inzicht.
- De cliënt verstrekt de Floreerpraktijk alle voor de administratie benodigde gegevens.
- De cliënt verstrekt de Floreerpraktijk alle gegevens omtrent de eigen gezondheid die voor de behandeling relevant en noodzakelijk zijn.
- De Floreerpraktijk stelt geen medische diagnose en verwijst de cliënt daarvoor te allen tijde naar een huisarts of medisch specialist. De cliënt is zelf verantwoordelijk voor het contact met de eigen huisarts of medisch specialist.
5. Kwaliteit
De Floreerpraktijk levert zorg en adviezen met inachtneming van de geldende normen en richtlijnen voor kinesiologie zoals deze onder anderen zijn vastgelegd in het beroepsprofiel en beroepscompetentieprofiel voor kinesiologie. Daarnaast voldoet de Floreerpraktijk aan de eisen die de wetgever, de LVNT en de RBCZ stellen aan beoefenaren van complementaire zorg.
6. Verhindering
- Indien de cliënt verhinderd is om op de afgesproken datum en tijdstip op het praktijkadres aanwezig te zijn, moet de Floreerpraktijk hiervan zo spoedig mogelijk per telefoon of mail op de hoogte worden gesteld.
- Indien de cliënt korter dan een etmaal (24 uur) voor het afgesproken tijdstip bericht van verhindering aan de Floreerpraktijk geeft, dan wel geen zodanig bericht geeft, is de Floreerpraktijk gerechtigd om het tarief voor de desbetreffende afspraak aan de cliënt in rekening te brengen.
- Bij afspraken op maandag of een dag volgend op één of meer erkende feestdagen wordt bedoelde termijn van 24 uur geacht in te gaan om 18.00 uur op de laatste voorafgaande gewone werkdag.
7. Tarief en voorwaarden
- De cliënt is voor de zorg een vergoeding verschuldigd conform de door de Floreerpraktijk bekendgemaakte tarieven.
- De Floreerpraktijk zorgt ervoor dat de cliënt voorafgaande aan een consult kan weten welke tarieven van toepassing zijn. Het verschuldigde tarief is het op de website vermelde tarief, tenzij expliciet een ander tarief is overeengekomen. Tarieven kunnen periodiek worden aangepast. Een op de website vermelde tariefswijziging geldt niet voor consulten die reeds voor het moment waarop de wijziging op de website is vermeld zijn afgesproken, tenzij deze afspraak meer dan vier weken voor het consult is gemaakt. Het tarief van de Floreerpraktijk is niet afhankelijk van de uitkomst van de verleende zorg of
- De Floreerpraktijk verstrekt deze algemene voorwaarden, die van toepassing zijn op de behandelingsovereenkomst, bij de totstandkoming van die overeenkomst aan de cliënt, elektronisch of op papier. De algemene voorwaarden zijn bovendien beschikbaar op de website. Op verzoek van de cliënt kunnen de behandelovereenkomst en de algemene voorwaarden bij het eerste consult, of uiterlijk voordat de behandeling aanvangt, worden
8. Betaling
- De Floreerpraktijk verstrekt na elke consult een factuur met een specificatie van de verrichte handelingen en prestatiecode. Alleen indien en voor zover het gaat om diensten aan ondernemers reikt de Floreerpraktijk op verzoek een factuur uit waaruit blijkt of die diensten vrijgesteld van BTW zijn, of dat op die diensten BTW in rekening is gebracht.
- Tenzij anders is overeengekomen, betaalt de cliënt aan de Floreerpraktijk voor ieder consult direct na afloop daarvan contant of via geboden elektronische betaalmethoden.
- Indien de Floreerpraktijk en de cliënt, in afwijking van bovenstaande, overeenkomen dat wordt betaald op rekening, dient de cliënt binnen een termijn van 7 dagen na de factuurdatum het verschuldigde bedrag over te maken op de door de Floreerpraktijk aangegeven bankrekening.
- Verrekening van verschuldigde vergoedingen door de cliënt met bestaande of vermeende vorderingen op de Floreerpraktijk uit welke hoofde dan ook, is uitdrukkelijk uitgesloten.
- Bij niet-betaling uiterlijk binnen de onder c. genoemde termijn, en een daartoe gezonden herinnering waarin een finale termijn voor betaling wordt gesteld, is de Floreerpraktijk gerechtigd om vanaf de dag daaropvolgend wettelijke rente over het verschuldigde in rekening te brengen plus alle kosten die verband houden met de inning van de desbetreffende vordering. Daar vallen uitdrukkelijk ook de kosten voor incasso door een incassobureau en eventuele gerechtelijke kosten onder.
- Bezwaren tegen de hoogte van het factuurbedrag schorten de betalingsverplichting niet op.
- De Floreerpraktijk is bij een betalingsachterstand gerechtigd om bij een volgend consult voorafgaande pin- of contante betaling te verlangen en behoudt zich het recht voor om verdere behandeling op te schorten tot aan de betalingsverplichting is voldaan.
- Voor de bepaling van hetgeen door of met betrekking tot de cliënt te eniger tijd aan de Floreerpraktijk verschuldigd is, zijn de administratie en het cliëntendossier van de Floreerpraktijk bepalend, zulks behoudens tegenbewijs.
9. Vergoeding door verzekeraars
De Floreerpraktijk spant zich in om te voldoen aan de eisen die verzekeraars stellen aan een natuurgeneeskundig consult om vergoed te kunnen worden. Omdat elke verzekeraar jaarlijks zelf bepaalt welke therapievorm vergoed kan worden en dat zelfs per polis kan verschillen, is het de eigen verantwoordelijkheid van de cliënt om vooraf na te gaan of en in hoeverre de kosten van een behandeling door de Floreerpraktijk door de zorgverzekering worden vergoed.
10. Privacy en geheimhouding
- De Floreerpraktijk verwerkt persoonsgegevens die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de overeenkomst. Het gaat daarbij om de financiële administratie en om het cliëntdossier.
- De in de financiële administratie opgenomen persoonsgegevens worden op een veilige manier bewaard gedurende de wettelijke bewaartermijn van zeven jaar. Het wettelijk verplichte cliëntdossier wordt op een veilige manier bewaard gedurende de daarvoor geldende wettelijke bewaartermijn.
- De cliënt kan geen bezwaar tegen de in lid a. bedoelde verwerkingen maken. De cliënt heeft hiervoor wel het recht van inzage en correctie en, indien wettelijk mogelijk, het recht op vernietiging van de gegevens.
- Indien de cliënt niet toestaat dat behandelverslagen worden opgenomen in het cliëntdossier, moet De Floreerpraktijk die weigering vastleggen in het cliëntdossier.
- Eventuele door de cliënt verstrekte medische gegevens die afkomstig zijn van derden, zijn bijzondere persoonsgegevens in de zin van de AVG. Deze gegevens worden alleen indien strikt noodzakelijk aan het cliëntdossier toegevoegd. Deze verwerking vindt alleen plaats met expliciete toestemming van de cliënt.
- Indien en voor zover de cliënt hiermee expliciet heeft ingestemd kan de Floreerpraktijk de cliënt schriftelijk, per e-mail of via een ander elektronisch communicatiemiddel informeren over activiteiten van de Floreerpraktijk en/of derden die niet direct verband houden met de behandelingsovereenkomst. De cliënt kan zijn instemming hiermee op ieder moment intrekken.
11. Aansprakelijkheid
- De zorg en het advies van de Floreerpraktijk zijn naar hun aard resultaat gericht, echter zonder dat resultaat te garanderen. De Floreerpraktijk sluit elke aansprakelijkheid uit ter zake van schade of letsel voortvloeiend uit of verband houdende met de opvolging door de cliënt van door de Floreerpraktijk verstrekte adviezen, tenzij sprake is van verwijtbare opzet of grove schuld van de kant van de Floreerpraktijk.
- Bij haar zorg en advies mag de Floreerpraktijk vertrouwen op de informatie die de cliënt heeft verstrekt. Indien de cliënt onvolledige of onjuiste informatie heeft verstrekt, of heeft nagelaten informatie te verstrekken waarvan de cliënt redelijkerwijs had moeten vermoeden dat deze voor de te verstrekken zorg relevant zou kunnen zijn, kan de Floreerpraktijk nooit aansprakelijk zijn voor haar doen of laten voor zover dat is gebaseerd op dergelijke onvolledige, onjuiste of niet verstrekte informatie.
12. Vertegenwoordiging
Ten aanzien van minderjarige cliënten zijn mogelijkheden van vertegenwoordiging van de cliënt geregeld in de wet, specifiek in de artikelen 7:450, 7:447 en 7:465 van het Burgerlijk Wetboek. De Floreerpraktijk is niet verplicht om onderzoek te doen naar beperkingen in de bevoegdheid van de persoon die ten behoeve van een minderjarige cliënt een behandelingsovereenkomst aangaat en zich presenteert als bevoegd wettelijk vertegenwoordiger. Beperkingen in de vertegenwoordigingsbevoegdheid die niet uitdrukkelijk zijn gemeld aan de Floreerpraktijk kunnen niet aan de Floreerpraktijk worden tegengeworpen.
13. Betrekken van derden bij de uitvoering van (onderdelen van) de zorg
- De Floreerpraktijk kan, in het kader van de behandeling, derden opdracht geven tot de levering van zorg en adviezen. De Floreerpraktijk doet dit zorgvuldig en informeert de cliënt hierover. De Floreerpraktijk blijft in die gevallen jegens de cliënt verantwoordelijk voor het totaal van de behandeling.
- De Floreerpraktijk kan de cliënt ook doorverwijzen naar een andere therapeut. In die gevallen gaat de cliënt met die andere therapeut een nieuwe behandelingsovereenkomst aan.
14. Incident of calamiteit
- Ingeval van een incident neemt de Floreerpraktijk daarover na het ontdekken direct contact op met de cliënt, draagt zorg voor een volledig dossier en verzamelt alle gegevens die behulpzaam kunnen zijn bij het vaststellen van de feiten.
- Daarnaast onderneemt de Floreerpraktijk wat nodig is om eventuele negatieve gevolgen van het incident voor de gezondheidssituatie van de cliënt weg te nemen of te beperken en verleent de Floreerpraktijk medewerking aan een eventueel door de cliënt gewenste second opinion.
- Zodra de toedracht van het incident bekend is, wordt de cliënt duidelijk geïnformeerd over aard en toedracht en wordt dit in het dossier opgenomen.
- Is er sprake van een calamiteit dan wordt door de Floreerpraktijk in aanvulling op bovenstaande onverwijld de Inspectie Gezondheidszorg geïnformeerd.
15. Beëindiging van de behandelingsovereenkomst
- De Floreerpraktijk werkt in beginsel per consult, maar in het geval er afspraken zijn gemaakt met de cliënt over een behandeling van meerdere consulten, kan de cliënt de behandelingsovereenkomst te allen tijde eenzijdig opzeggen door dat uiterlijk twee werkdagen vóór een gemaakte afspraak aan de Floreerpraktijk schriftelijk, waaronder tevens wordt verstaan per e-mail, te laten weten.
- De Floreerpraktijk kan een reeds afgesproken consult of behandelingsovereenkomst uitsluitend opzeggen vanwege gewichtige redenen. Gewichtige redenen zijn aanwezig indien in redelijkheid van de Floreerpraktijk niet kan worden verlangd dat de behandelingsovereenkomst wordt voortgezet. Onder deze redenen wordt in ieder geval verstaan:
- De cliënt komt gemaakte afspraken uit de behandelingsovereenkomst niet na;
- De cliënt weigert de medewerking te verlenen die redelijkerwijs nodig is voor een goede uitvoering van de behandelingsovereenkomst;
- De cliënt, of diens wettelijk vertegenwoordiger, vertoont gedrag jegens de Floreerpraktijk dat de voortzetting van de zorgverlening niet meer mogelijk maakt;
- De omvang of zwaarte van de zorgvraag ontwikkelt zich zodanig dat deze buiten de reikwijdte van een kinesiologisch consult gaat vallen.
- De Floreerpraktijk zal bij opzegging naar vermogen behulpzaam zijn bij het vinden van een alternatief voor de cliënt.
- Beëindiging van de overeenkomst heeft geen gevolgen voor openstaande betalingsverplichtingen.
16. Klachten
De Floreerpraktijk beschikt over een regeling voor de behandeling van klachten. De eerste stap daarin is, dat de cliënt de klacht bespreekt met Elise Spanbroek. Als dat overleg niet leidt tot een voor de cliënt bevredigende oplossing, kan de cliënt de klacht voorleggen aan een onafhankelijke klachtenfunctionaris. De klachtenregeling van de LVNT is van toepassing. De Floreerpraktijk verstrekt desgevraagd de contactgegevens.
17. Geschillen
Indien en voor zover de klachtbehandeling niet heeft geleid tot een voor de cliënt bevredigende oplossing, kan de klacht worden voorgelegd aan een geschillencommissie. De Floreerpraktijk is aangesloten bij de Geschillencommissie Complementaire Zorg. Deze geschillenregeling voldoet aan de eisen van de Wkkgz.
Algemene voorwaarden De Floreerpraktijk (LVNT) 2024